zaterdag 11 september 2010

Wat ik zeggen wil...

Wat ik zeggen wou en daarmee sluit ik mijn minireportage af.



De 7 jaarlijkse Virga Jesse feesten zijn tot in de puntjes verzorgd.
De kleding, de mensen, de wagens, en zeker ook het thema zoals het werd uitgewerkt.
2200 mensen nemen deel aan deze processie.
Ik veronderstel dat men er lang op voorhand mee bezig is,

Maar de kleren maken, passen, netjes houden, dat is toch een intensief werk
dat vooral de laatste weken moet gebeuren. Chapeau.
Hoeveel mensen achter de schermen hebben zich hier mee beziggehouden?

Als gelovige kon ik bovendien heel goed de Evangelische boodschap volgen,
vanaf de Boodschap aan Maria tot aan de komst van de H. Geest op Pinksteren.


Het was prettig te ervaren dat ook de jeugd en de kleine kinderen geestdriftig meedoen.
Het is niet de eerste keer dat ik de ommegang zag, maar deze keer heb ik meer genoten
van de samenhang van het verhaal.


Maria, als centrale figuur, maar steeds verwijzend naar haar Zoon.


Nog even vertellen dat het originele beeldje van de Virga Jesse, teruggaat tot in de jaren 1400.
Het beeld dat meegedragen wordt in de processie is een exacte copie.


Ik ben geen Hasseltenaar en evenmin een Limburger, maar ik vind dat Hasselt terecht fier mag zijn op deze zevenjaarlijkse ommegang.

Aan allen die er op één of ander manier toe bijgedragen hebben, van harte proficiat!
ria

de regen, kon hen en ons niet deren...


het lijden van Jezus


Onze Lieve Vrouw van Smarten,


Verrijzenis


Maria en de apostelen in het Cenakel


Pinksteren




Virga Jesse


Na het gelovige volk sluiten de bazuinblazers
het spektakel af.


Ik heb er van genoten,
ik hoop U ook.

ria

1 opmerking:

klaproos zei

het is prachtig ria dat jij als geloveige hier bij kon zijn,
ik denk dat ook bij elke niet gelovige hier wel
een kippenvelletje zal ontstaan, de passie waarmee men dit doet, is heerlijk om mee te maken,
het enthousiasme van de mensen maakt het mede héél erg mooi,

ik ben blij dat ik dit bij jou mag beleven.
ik heb er van genoten ,en nee, de regen kan me niet deren, ik heb jou aan m'n zij:-)