zondag 10 juli 2011

De wereld lacht in bloemen...


Mijn grootmoeder langs moeders kant heette Verachtert.Toen ik dit gedicht las op het web, geschreven door ene Jozef Verachtert vond ik het zo verwant, dat ik het aandurf  om het hier te plaatsen, met enkele eigen foto’s als illustraties. Moest Jozef of een van zijn familieleden het hier lezen en niet akkoord gaan, gelieve het mij te laten weten aub. Indien ik het mag gebruiken, hartelijk dank. Ria



Kleurenpalet van bloemenkronen
Een levende decoratie, allerwegen verspreid
In grote diversiteit, oog voor 't schone
  
In alle vormen en kleuren glimlachen zij...


Menig olijk snoetje dat je vriendelijk begroet
Het leven veraangenamen doet
Een taal universeel gesproken, die iedereen verstaat,
Liefde, blijdschap, vrolijkheid, die simultaan zich uiten gaat...


Een florissant gegeven, het leven in alle kleuren geweven
Als zaadje aan de aarde toevertrouwt
Resoluut de weg gewezen
Waar, door zonnewarmte zich de bloem
ontvouwt in alle heerlijkheid.




In Koninklijke luister ontloken
Ieder bloem uniek, geen tweede indentiek
Van een wonder gesproken
Een 'groter' bestaat er niet...


Met dank aan Jozef Verachtert




Mijn grootmoeder "Verachtert" zou met dezelfde liefde
over bloemen gesproken hebben.
Zo ook verzorgde zij hen in haar tuintje en piepkleine veranda.




Mijn moeder erfde deze eigenschappen en gaf ze op haar beurt door aan haar vijf kinderen
(4 dochters en 1 zoon - die allen even gek zijn op de natuur)

Ik ben hen beiden,
mijn grootmoeder en mijn moeder heel dankbaar om.

ria39


5 opmerkingen:

ank zei

Lieve Ria,

voor mij ligt de natuur vol met grote wonderen
die ik vooral in het kleine ontdek
keer op keer
telkens weer
opnieuw@

curieuzeneuzemosterdpot zei

ik voorspel dat de schrijver van dit gedicht ontzettend trots gaat zijn, mocht hij zijn woorden hier ontdekken, tussen jouw zee van bloemekes!! ;-))

't is duidelijk dat in jouw bloed ook 'verachtert' stroomt, ria! :-))

klaproos zei

prachtig ria, echt heel erg mooi, ik kan me dan ook niet voorstellen dat de maker van dit gedicht zijn goedkeuring niet zou geven,
heerlijk dat jij de bloemenliefde van jouw moeder hebt ria,
ik heb het ook georven van mijn moeder :-)

lieve groeten en dank je wel voor je lieve reactie,
xxx

Dominic zei

Het zal wel oke zijn met de tekst in samenstelling met zo'n prachtige foto's! Het kan goed zijn dat hij u niet meer met rust laat!
Zeer mooie combinatie en prachtige bloemenreeks!
groetjes

willy zei

heerlijke zomerse foto's....

en Verachtert zou trots zijn !